fredag 15 augusti 2008

Tisdag 22 juli

Även om vandrarhemmet är ganska ocharmigt så sov vi, otippat (!!) väldigt gott även här! Idag var det dags för stora Östersundsightseeingen. Turistinformationen erbjöd cyklar för 100 kr om dagen och tipsade om var vi kunde få våra kläder tvättade. Dessutom hittade vi en grej till Morris hos dem! På cyklarna tog vi oss runt resten av dagen i denna oerhört kuperade och vackra stad. Geocaching stod på schemat och under dagen hittade vi 7 st cachar i Östersund och på Frösön. Några bangade vi faktiskt, just pga backarna. Frösön är fantastiskt vackert och utsikten mot Åreskutan och ut över Storsjön magnifik. Inne i Östersund stannade vi till vid Jamtli, ett friluftsmuseum/hembygdgård som vi aldrig gick in på men där vi dels besökte shoppen och deras kafé. Shoppen var en av de bästa shoppar jag besökt med hantverk varvat med kvalitetsböcker, leksaker och andra saker. Jag hade kunnat ta med mig allt i butiken om jag hade haft råd! Här inhandlades det grejer till Minirosso, Svala och Morris. Tvätten hämtades och cyklarna lämnades tillbaka. Sedan strosade vi i Östersund city och fick shoppat lite - en grönrutig skjorta till Ole och två par espandrillos till mig. Stugvärden som vi träffat på bussen dagen innan hade tipsat oss om Brunkullans restaurang och pub och vilken bra rekommendation det var! Vi gick dit och fick precis bord innan det blev fullt och det var väldigt god mat, fantastisk service och mysiga lokaler - en perfekt avslutning i Östersund!

Inga kommentarer: