torsdag 14 augusti 2008

Söndag 20 juli

Första gången på turen så satte vi klockan. 7 ringde det och det fina vädret från dagen innan var som bortblåst. Hyffsat snabb frukost innan vi med raska steg påbörjade vandringen av de sista 9 km. 6 av dessa var till fjälls och de 3 sista brant nedför genom skogen. När 1 km återstod halkade jag inte en utan två gånger på en jäkla spång. Dyngsur, skitig och irriterad kom jag ner till Klippen med en Ole som knappt kunde hålla sig för skratt!! Sånninggården, som vi hört väldigt gott om och som vi förbokat, blev till en början en besvikelse. Förvirrad personal och väldigt små rum, men efter en dusch och kanongod lunch började humöret stiga. Därefter tog vi taxi in till Hemavan, 200 kr kostade det - hutlöst. Hemavan rekommenderar vi inte att besöka sommartid, byn erbjuder Ica, Statoil och en fjällbotanisk trädgård dvs urtrist. Dock träffade vi på två hurtbulle tjejer som precis skulle påbörja sin vandring längs hela Kungsleden dvs 43 mil - imponerande. Snikna som vi är gick vi tillbaka till Klippen, vilket var ganska långt och halvkul för mitt vänstar knä som fått sig en kyss i fallen tidigare på dagen.
Kvällen avslutades storartat! Maten och servicen på restaurang Sånninggården (69/100 i White guide) var extremt bra. Älg proccoto, vitlöksbröd, rensadel, tjäder, älgostcheesecake och smördegsinbakad västerbotten ost med glass och hjortron. Enda smolket i bägaren var att jag inte fick njuta av rödvinet till maten.

1 kommentar:

Malin sa...

Kul att lasa om semestern, men hur kan du saga att "fjällbotanisk trädgård" ar urtrist? Jag ar besviken. Kramisar