torsdag 2 oktober 2008

to bil or not to bil

Bil... är det nått att ha?
Jag fick min första bil, bortskämd som jag var/är, i studentpresent och har i princip sedan dess alltid haft bil. Fiat Panda, Toyota Starlet, Oles Volvo, Audi * 2 och sist men inte minst en Honda Civic. I våras skrotade vi Civicen då den inte gick igenom besiktningen och reperationskostnaderna blev för höga.
Sedan dess är vi billösa, vilket både är på gott och ont.

Argument för att vi inte behöver bil:
Det är ekonomiskt, vi lägger inte ut pengar på bensin, försäkring, skatt och garageavgifter. Vi riskerar inte att få p-böter (vilket jag fick igår mer om det nedan), det är miljömässigt. Bor man där vi gör behöver man inte bil, vi har nära till allt - city, mataffär, jobbet, scoutlokaler, puben, parker, stranden, stadion etc. Vi kan gå och/eller cykla vart vi vill i Malmö utan att det tar allt för mycket tid i anspråk. Dessutom bor vi precis vid ringlinjen så bussen funkar det med. Vi slipper leta parkeringsplats varje dag vilket är ett rent helvete i våra kvarter.

Argument för att vi borde ha bil:
Oles syskon som vi umgås med väldigt mycket har flyttat från Malmö. Att ta sig till Bara, Torna Hällestad eller Skanör är lite väl maffigt med cykel. Bussar går dit givetvis och är väl helt ok när man ska dit, men lagom kul en sen lördagskväll när man ska hem.... Vi kommer snart att få barn, många har redan ifrågasatt att vi inte ska ha bil trots att vi skaffar barn. Är barn lika med bil? Givetvis hade det dessutom varit mycket smidigare med en bil i alla scoutsammanhang.

Så som planen ser ut för tillfället är nog att vi in i det längsta fortsätter att avstå från bil. Blir situationen ohållbar får vi prioritera om och handla oss en bil. Någon sprillans ny bil blir det inte, det är vi inte intresserade av, kanske inte heller under 10 000 kr vilket våra senaste bilköp varit på. Beroende på dagsformen ekonomiskt tror jag att vi i sådant fall bör satsa på en bil i 20'-40' kronors klassen. Men fatta hur tråkigt det är att lägga så mycket pengar på en bil...det hade man ju kunnat resa långt för eller göra något mycket roligare. Mäter ni också allt i resor?

Nåväl som slutkläm så lånar vi mammas bil den här veckan eftersom de är bortresta. Lat som jag är tog jag därför bilen till vattenjympan igår eftersom jag var sent på det. En timme senare nyjympad och nyduschad finner jag bilen med p-bot på. Jag hade missat att det just den 1/10 var städdag på den gatan mellan 18-22. 500 jävla kronor för att jag inte hade mage (fast mage har jag ju!!) att cykla till F&S - surt sa räven.

2 kommentarer:

Malin sa...

Va?! Kan gosedjuret prata?

Lisa Formare sa...

Usch ja, Jag räknade ut idag att bilen kostar oss 2000kr i månaden. Det är lite väl saftigt. Synd att det inte går så bra att ta cykel/buss/tåg/buss som jag hade hoppats.